وبسایت خبری
امروز: دوشنبه ۲۷ آیان ۱۳۹۸
عصای سفید، پرچم استقلال یک نابیناست
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی زنان بلوچ از زابل؛ گفتگو با حامده سارانی از روشن دلان شهرستان زابل به مناسبت روز نابینا

 

* لطفا خودتان را معرفی کنید؟

حامده سارانی هستم یکی از روشندلان شهرستان زابل که بیش از ده سال نابینا شده ام و در حال حاضر به کارهای هنری از جمله بافتنی با ماشین مشغول هستم.

*شما از همان ابتدا نابینا بودید، چطور به این مشکل دچار شدید؟

وقتی بدنیا آمدم خانواده‌ام متوجه شدند که مشکل بینایی دارم، طی عملی که در یک سالگی شدم بینایی ام حدود 50 درصد برگشت، ولی از سن 15 سالگی دوباره بینای‌ام خیلی کم، در حد نورشد.

* کسی از افراد خانواده‌ات هم این مشکل را دارند؟

الحمد الله؛ خواهر و برادرهایم سالم هستند، فقط در خانواده من این مشکل را دارم.

*از روز عصای سفید بگویید؟

عصای سفید، پرچم استقلال یک نابیناست؛ روز عصای سفید، روز به رسمیت شناختن استقلال و حقوق نابینایان و گرامیداشت هزاران‌ نابینا ‌نامگذاری‌کردند تا جوامع مختلف‌ سعی در‌رفع مشکلات این قشر آسیب دیده‌ تلاش کنند هر چند متاسفانه ‌در کشور ما این امر‌به‌کندی ‌انجام می گیرد.

*افراد نابینا چه انتظاری از مردم دارند؟

انتظار‌ما از مردم این است که اگر معلولی را می بینند‌ با انگشت اشاره به همدیگر نشان ندهند، مورد تمسخرقرار ندهند و به حقوقشان احترام بگذارند.

* مشکلات نابینایان از منظر خودتان بگویید؟

از جمله مشکلات روشندلان می توان به عدم معابر مناسب برای تردد، عدم اشتغال برای این قشر، عدم امکانات ورزشی مخصوص معلولین، عدم پوشش هزینه مسکن، ازدواج و درمان، عدم خودپرداز مناسب و همچنین عدم امکانات تحصیلی در روستاها اشاره کرد.

* در خواست شما از مسئولین چیست؟

انتظار‌ما از مسئولین این است که به فکر رفاه این قشر باشند و در اختیار ما امکاناتی جهت اشتغال و اوقات فراغت قرار دهند  تا بتوانیم مستقل و خودکفا عمل کنیم همچنین معلولین را استعدادیابی و سپس در جهت توانمندی‌هایشان حمایت کنند.

 

226

سرویس : استان
تاریخ : ۱۳۹۸/۷/۲۸ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۴۶۲۸۲۴
 
ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا مقدار عبارت
را در باکس روبرو وارد کنید:
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

۱۳۹۸/۸/۲۵ - ۰۹:۰۹
همایش هفته وحدت در نیکشهر
همایش هفته وحدت با حضور معاونت هماهنگی امورعمرانی فرمانداری،معاونت برنامه ریزی ائمه جمعه و جماعات ،اعضای شورای اداری ،اعضای شورای شهر در سالن اجتماعات اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیکشهر برگزارشد
۱۳۹۸/۸/۲۵ - ۰۹:۰۷
مدرسه یاران محسنین در شهر بنت افتتاح شد.
مدرسه 6 کلاسه یاران محسنین محله شیخان با حضور خیرین در منطقه بنت افتتاح شد.
۱۳۹۸/۸/۲۵ - ۰۹:۰۶
شهرستان نیکشهر (بنت)
حضور مهندس طوقی مدیر کل محترم امور عشایر استان در بخش بنت
۱۳۹۸/۸/۲۵ - ۰۹:۰۱
جلسه هم اندیشی مدیران متوسطه لاشار برگزار شد.
جلسه هم اندیشی مدیران متوسطه لاشار به منظور بررسی اقدامات و ارائه راهکارها و طرح های کیفیت بخشی آموزش در دبیرستان نمونه دولتی راه انبیا برگزار شد.
۱۳۹۸/۸/۲۵ - ۰۸:۵۹
جلسه توجیهی زمان ، مکان و تعیین حوزه های برگزاری آزمون استخدامی برگزار شد
جلسه توجیهی آزمون متمرکز دستگاه های اجرایی شهرستان نیکشهر با حضور کلیه عوامل برگزاری آزمون در محل کانون فرهنگی تربیتی امام خمینی برگزار شد.
۱۳۹۸/۸/۲۵ - ۰۸:۵۸
تبدیل خانه باغ های روستایی به بومگردی
یکی از راه های ایجاد اشتغال در مناطق روستایی تبدیل خانه باغ ها به اقامتگاه بومگردی می باشد .
۱۳۹۸/۸/۲۵ - ۰۸:۵۶
بنجار
همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی بخش مرکزی بنجار + تصویر
۱۳۹۸/۸/۲۵ - ۰۸:۵۳
شهرستان زابل
همایش پیاده روی خانواده ها و کارکنان تیپ حضرت علی اکبر(ع) + تصویر
۱۳۹۸/۸/۲۵ - ۰۸:۴۹
به مناسبت هفته وحدت؛
برگزاری جشن بهار مهربانی در چابهار
۱۳۹۸/۸/۲۵ - ۰۸:۴۷
بازدید سرزده ی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیکشهر از پردیس آموزشی بنت
مسعود رئیسی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیکشهر به همراه بخشدار بنت، معاون آموزشی واحد دانشگاهی به صورت سرزده از پردیس آموزشی بنت بازدید به عمل آوردند

پربننده ترین ها

پر بحث ترینها

۱۳۹۸/۸/۲۱ - ۰۸:۴۴
برگزاری دهمین یادواره شهدای وحدت، خدمت و امنیت
معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی؛صهیونیسم قطعا از اختلاف میان مسلمان خوشحال خواهد شد...
۱۳۹۸/۸/۲۳ - ۰۲:۴۴
نقش بانوی بلوچ در رونق تولید و اقتصاد
زنان نه تنها بنیاد اقتصادجامعه بلکه بنیان توسعه به شمار می روند امروز زنان تولیدکننده ثروت هستند و با تربیت و آموزش درست فرزندان خود یک تولید ثروت به شمار می روند و اساسی ترین فاکتورپایداری نظام اقتصا...
۱۳۹۸/۸/۲۳ - ۰۲:۴۳
نشانه های تشخیص استرس بیش‌ از حد
زمانی که سیستم ایمنی بدن در اثر استرس ضعیف می‌شود، پوست می‌تواند توسط موادی که هرگزبه آنها حساسیت نداشته‌اید، مانند صابون، سرما، گرما، لوسیون و مواد شوینده تحریک شود و واکنش های آلرژیک از خود نشان دهد...
۱۳۹۸/۸/۲۳ - ۰۳:۲۲
سامانه ثبت نام مسکن ملی در سیستان و بلوچستان بازگشایی می‌شود
معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: سامانه ثبت نام مسکن ملی که از روز گذشته کار خود را آغاز کرد به علت استقبال زیاد تکمیل ظرفیت شد اما پس از پایش لازم در روزهای اخیر س...
۱۳۹۸/۸/۲۳ - ۰۲:۵۴
سردار سلامی: تولید اقتدار محصول حضور فیزیکی و روانی «اطلاعات» است
فرمانده کل سپاه پاسداران در چهارمین همایش جامعه اطلاعاتی سپاه گفت: اقتدار اطلاعاتی اصل بازدارنده است که هزینه‌های برخورد را کاهش می‌دهد و ضامن امنیت و آرامش جامعه است.
۱۳۹۸/۸/۲۳ - ۰۲:۵۲
پیش‌بینی باران، برف و دمای منفی۱۱درجه در برخی مناطق کشور
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش برف و دمای منفی ۱۱درجه در مناطق زلزله‌زده اعلام کرد:‌ از جمعه تا دوشنبه در ۱۳ استان باران و در ارتفاعات برف می‌بارد.
۱۳۹۸/۸/۲۳ - ۰۲:۴۷
وظیفه سنگین تشکل های دانشجویی
برای اینکه ما بتوانیم به این آینده های مطلوب برسیم، احتیاج به نسل جوان با همت پُر انگیزه ی تلاشگر کاردان راه بلد داریم. یکی از شرایط اصلی اش مؤمن بودن و متقی بودن است ؛ اینکه می گوییم تشکلهای اسلامی و...
۱۳۹۸/۸/۲۳ - ۰۲:۴۶
نگرش نادرست جامعه نسبت به سن پیری و پیامدهای نامطلوب حاصل از آن
جامعه‌ی کنونی، تصویری منفعل و ناتوان از افراد مسن ترسیم می‌کند که پیامدهای نامطلوبی به‌همراه دارد و لازم است این نگرش تغییر پیدا کند.
۱۳۹۸/۸/۲۳ - ۰۲:۵۹
ثبت‌نام‌ ۶۰ هزار ایرانی در طرح ملی مسکن / ۱۵ درصد مسکن‌های مهر ‌متقاضی ندارد
معاون شهری بنیاد مسکن کشور با بیان اینکه استقبال مردم از طرح اقدام ملی مسکن مناسب بوده است، گفت:‌ روز گذشته ۶۰ هزار نفر در این طرح ثبت نام کردند.
۱۳۹۸/۸/۲۳ - ۰۲:۵۶
پیروزی ایران برابر مالزی/ شاگردان موسوی‌نسب با اقتدار صعود کردند
تیم کبدی ایران به یک پیروزی دیگر در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان دست یافت.