وبسایت خبری
امروز: شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸
دامپزشکی دانشی است که در خصوص شناخت،پیشگیری ،ریشه کنی و درمان بیماری های حیوانی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی زنان بلوچ از زابل ؛ گفتگو با دکتر سرگزی رییس اداره دامپزشکی زابل، به مناسبت هفته دامپزشکی...

*در ابتدا  لطفا خودتان را معرفی و از سابقه کاریتان بفرمایید؟

دکتر داریوش سرگزی هستم، حدود چند سال در درمانگاه دامپزشکی ام افتخار ارائه خدمات درمانی  به دامداران و مرغداران عزیز را داشته ام .

در حال حاضر هم توفیق خدمت به مردم شریف منطقه سیستان در جایگاه مسئول اداره دامپزشکی زابل نصیبم شده که ان شا الله ما و همکارانمان بتوانیم عملکرد مطلوب و قابل قبولی در زمینه خدمت به مردم ارائه دهیم.

*تعریف شما از دامپزشکی چیست؟

دامپزشکی دانشی است که در خصوص شناخت، پیشگیری ،ریشه کنی و درمان بیماری های حیوانی و بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان، شیوه‌های کنترل و بازرسی بهداشتی مواد غذایی و فرآورده های با منشاء حیوانی، بهداشت خوراک و پرورش بهداشتی حیوانات به مطالعه می پردازد.

دامپزشکان در پیشرفت علوم پزشکی در رشته های مختلف نظیر فارماکولوژی ، اپیدمیولوژی، میکروب شناسی و ... نقشی داشته اند و حتی موفق به کسب جایزه نوبل پزشکی شده اند.

*فلسفه وجودی روزز دامپزشکی چیست؟

برای گرامیداشت این حرفه و براساس مطالعات صورت گرفته توسط پروفسور حسن تاجبخش در ایران باستان روز ۱۴ هر ماه به نام گوش روز یا فرشته نگه دارنده حیوانات و سلامت حیوانات و کودکان نام داشته است و چون مهر ماه آغاز سال زراعی است و عدد ۱۴ در فرهنگ اسلامی ایرانی عدد مبارکی است و آغاز سال تحصیلی نیز است . روز ۱۴ مهر بنام روز ملی دامپزشکی نام گذاری شده است.

*متاسفانه مردم هنوز تصور می کنند که دامپزشکی محدود به معالجه گاو و گوسفند می شود ، به نظر شما مردم چقدر دامپزشکی را می شناسند ؟

با توجه به پیشرفت دنیای رسانه، امروزه دانش مردم نسبت به علم دامپزشکی روز به روز بیشتر می شود و شناخت بیشتر مردم بستگی به نحوه انجام کار مطلوب توسط شاغلین به حرفه دامپزشکی دارد.

*از مشکلات یک دامپزشک بگویید؟

این حرفه با توجه به سروکار داشتن با طیف وسیعی از انواع پرندگان، دامهای اهلی، حیوانات خانگی ،انواع آبزیان و ... و البته بی زبان بودن حیوانات، نیاز به داشتن دانش وسیع می باشند یکی از مشکلات این حرفه مداخله افراد غیر مرتبط و غیر مجاز در درمان می باشد و بعضی مواقع، دامی که برای معالجه می آید تمام دخالت‌های افراد غیر مجاز برای درمان را از سر گذرانده و در نهایت کار برای درمان نزد دامپزشک می آید.

 

* از خاطره های دوران کاری تان را برایمان بگویید.

جهت درمان گاوی که مدت ۴ روز زمین گیر شده بود و تنها سرمایه یک دامدار مسن بود مراجعه کردم و پس از دو ساعت عملیات درمانی وقتی دام از روی زمین بلند شد اشک شوق از چشمان صاحب دام جاری شد که تمام خستگی را از بدنم برد.

 

*چند کلینیک دامپزشکی در شهرستان زابل وجود دارد؟

چهار کلینیک و مرکز مایه کوبی وابسته و دو مرکز  مایه کوبی مستقل در شهرستان زابل، یک کلینیک و یک مرکز واکسیناسیون مستقل در شهرستان نیمروز وجود دارد که مسئولیت امور دامپزشکی این شهرستان هم بر عهده اداره دامپزشکی زابل می باشد.

 

*حضور این کلینیک ها چه تاثیری در زندگی مردم دارد؟

با توجه به اینکه شغل اصلی مردم این منطقه کشاورزی و دامپروری می باشد وجود این کلینیک ها باعث سلامت دام ها و همچنین دلگرمی دامداران می شود پیشگیری و همچنین درمان به موقع باعث کاهش تولیدات دامی و افزایش درآمد دامداران می شود.

 

*چه توصیه ای به مردم دارید؟

از مردم زحمت کش منطقه تقاضا دارم توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند و کما فی السابق در کنار اداره دامپزشکی باشند تا سلامت دام هایشان تامین شود و از بیماری های دامی و مشترک جلوگیری شود.

 

*در پایان اگر حرفی دارید بفرمایید؟

از مردم ولایت مدار منطقه سیستان بابت همکاری با این اداره و نیز از تمام همکاران بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی تشکر می کنم مجموعا ما بی عیب نیست و از مردم محترم سیستان تقاضا دارم تا با پیشنهادات و انتقادات سازنده خود باعث بهبود کار ما شوند.

 


786

سرویس : استان
تاریخ : ۱۳۹۸/۷/۱۴ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۴۶۲۴۳۲
 
ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا مقدار عبارت
را در باکس روبرو وارد کنید:
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۳ - ۰۸:۰۵
الجزایر میزبان نشست وزرای خارجی درباره بحران لیبی
الجزایر روز پنجشنبه میزبان نشست وزرای خارجی از کشورهای هم‌مرز با لیبی است تا به بررسی اوضاع در این کشور بپردازند.
۱۳۹۸/۱۱/۳ - ۰۸:۰۳
درخواست عربستان از آمریکا برای حذف سودان از فهرست حامیان تروریسم
تلویزیون دولتی عربستان دیروز (چهارشنبه) گزارش کرد، ریاض از آمریکا درخواست کرده تا سودان را از فهرست حامیان تروریسم حذف کند.
۱۳۹۸/۱۱/۳ - ۰۷:۵۹
حمله هوایی رژیم صهیونیستی به "یک هدف نامشخص" در شمال نوار غزه
شبکه المیادین از حمله هوایی اسرائیل به "یک هدف نامشخص" در مرزهای آبی شمال نوار غزه با سرزمین‌های اشغالی خبر داد.
۱۳۹۸/۱۱/۳ - ۰۷:۵۸
رسانه‌های آمریکایی مدعی از سرگیری عملیات مشترک آمریکا با عراق علیه داعش شدند
رسانه‌های آمریکایی به نقل از وزارت دفاع این کشور ازسرگیری عملیات مشترک خود با نیروهای عراقی علیه گروه تروریستی داعش را اعلام کردند.
۱۳۹۸/۱۱/۳ - ۰۷:۵۶
استعفای مشاور سیاسی رئیس‌جمهور عراق در اعتراض به دیدار برهم صالح با ترامپ
در پی دیدار برهم صالح با دونالد ترامپ در حاشیه نشست داووس، مشاور رئیس‌جمهوری عراق از سمت خود کناره‌گیری کرد.
۱۳۹۸/۱۱/۳ - ۰۷:۵۳
سلاح کشیدن نیروهای آمریکایی و روسی به روی یکدیگر در جاده بین‌المللی حسکه - حلب
دیده بان حقوق بشر سوریه، نهاد وابسته به مخالفان سوری از وقوع درگیری‌های فیزیکی و سلاح کشیدن بین نیروهای آمریکایی و نیروهای روسیه در پی عبور نیروهای روس از جاده بین‌المللی "M4" به سمت شهرک تل تمر خبر د...
۱۳۹۸/۱۱/۳ - ۰۷:۴۹
مصرف لبنیات به رفع بی‌خوابی کمک می‌کند
برای کسانی که از علائم بی‌خوابی رنج می‌برند، پروتئین طبیعی موجود در شیر به بهبود کیفیت خواب شبانه و هوشیاری آن‌ها در روز بعد کمک می‌کند
۱۳۹۸/۱۱/۳ - ۰۷:۴۹
طرز تهیه مربا انجیر
مواد لازم شکر: 800 گرم، انجیر: یک کیلو‌، آبلیمو: یک قاشق غذا‌خوری، گلاب: 2 قاشق غذا‌خوری، آب: یک لیوان.
۱۳۹۸/۱۱/۳ - ۰۷:۴۸
کراتیت میکروبی در قرنیه چشم
گاهي اوقات بعضي از اجسام خارجي ممکن است در قرنيه فرو روند؛ مثلاً زماني که شاخه گياه يا ناخنتان به چشمتان برخورد مي کند. يا ممکن است باکتري ها و قارچ ها از طريق لنز تماسي آلوده وارد قرنيه شوند.
۱۳۹۸/۱۱/۳ - ۰۷:۴۸
قانون ۵۰-۳۰-۱۰-۱۰
 ۵۰ درصد اراده گوتیرز می‌گوید: «من عاشق نویسندگی بودم. همیشه در تقلای تنظیم زمان برای نوشتن به‌شکل مستمر بودم. پس از مدت‌ها به این نتیجه رسیدم که باوجود ادعایم، انگار آن‌قدرها هم که فکر می‌کنم برایش ...

پربننده ترین ها

پر بحث ترینها

۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۱۰:۲۴
فرمانده قرارگاه شهید هراتی:
ما توانستیم هیبت آمریکا را با انتقام خون شهید سلیمانی بشکنیم
۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۰۶:۵۹
کارگاه آموزشی آیین همسرداری در چابهار برگزار شد
یکی از عوامل مهم در تحقق عشق و محبت میان همسران بیان و اظهار آن است.
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۰۵:۴۰
ورزش های مفید برای زانو درد،کدام است
زانو درد را می‌توان به جرات شایع‌ترین درد مفصلی نامید. در كشور ما بخصوص كمتر كسی است كه از میانسالی گذشته باشد و زانودرد نداشته باشد.
۱۳۹۸/۱۱/۱ - ۱۰:۴۳
فرماندار خاش: اسماعیل آباد دارای ظرفیت و پتانسیل بالایی است که در توسعه منطقه می تواند به خوبی نقش آفرینی کنند
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی زنان بلوچ از خاش، پیش از ظهر امروز دیدار مردمی و ملاقات چهره به چهره فرماندار خاش به اتفاق مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان با مردم در محل مسجد جامع اسماعیل آباد ا...