وبسایت خبری
امروز: شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸
بنیانگذاران شهر زاهدان
از نخستین بانیان شهر زاهدان فردی به نام ملاعلی آخوند سیستانی بوده است. کربلایی ملاعلی آخوند سیستانی در سال 1284 هجری شمسی از سکوهه مقر حکومتی سیستان در دوره قاجار به آبادی دزدآب مهاجرت کرد و نخستین کاروانسرای این آبادی را بنیان نهاد در آن هنگام جمعیت دزدآب بیش از نهصد تن یا کمتر از هزار تن بود.

ساخت کاروانسرا در این آبادی تاثیر شگرفی بر پیشرفت دزدآب داشت. پس از ملاعلی آخوند سیستانی نسل اول آبادگران دزدآب علی یگانه ، معماران دادگر ، سلمانزاده و روحی بوده اند. بسیاری از آبادگران نسل اول دزدآب ابتدا در خانه و کاروانسرای ملاعلی آخوند سیستانی وارد می شدند و چند روز یا چند ماه و یا حتی چند سال میهمان آخوند سیستانی بوده و سپس جا و مکان و سامان می گرفتند. از نسل دوم آبادگران دزدآب می توان کسانی چون سالار سیرجانی، آیت الله کفعمی ، کامبوزیا، رزاق زاده و... نام برد. شایسته است از نقش سیک های هندی که از سال های اولیه رونق زاهدان در آن ساکن شده اند نیز یادی کنیم. هنوز هم شماری از خانواده های هندی تبار سیک در شهر زاهدان زندگی می کنند.

با سفر رضاشاه به دزدآب وی تصمیم گرفت برای زنده کردن دوباره شهر زاهدان کهنه سیستان که در یورش لشکر تیمور ویران گردید و به تدریج متروک شد نام این محل را زاهدان بگذارد. در واقع می بینیم شهر زاهدان حتی نام خود را از سیستان گرفته است .

برخی ادارات زاهدان تا سالها بعد از سال 1310 هنوز زیر نظر تشکیلات اداری خراسان و سیستان قرار داشت. چنانکه در سال 1308 سازمان ثبت احوال سیستان شعبه ای در دزداب تاسیس کرد و این شعبه تا سال 1312 بعنوان یکی از شعبات فرعی ثبت احوالات سیستان باقی ماند و در سال یادشده مستقل شد.

میرزا موسی خان کارگزار در کتاب خود روزنامه سیستان تصریح می کند که نصرت آباد ، دزدآب و بعد از کرمان ابتدای خاک سیستان است. همچنین نام کوه های سیستان و سایر مناطق سیستان که از دست رفته اند را در روزنامه حبل المتین به چاپ رسانده است.

 و خلاصه شهری که امروزه آن را زاهدان می نامیم و مرکز استان سیستان و بلوچستان است طبق اسناد جز منطقه سیستان محسوب می شود و حتی نام آن برگرفته از زاهدان کهنه در سیستان است و همینطور مالکان اولیه آن خوانین سرابندی سیستان و طوایف متحد آنان بوده اند. از بانیان اصلی آن هم باز باید از کربلایی ملاعلی آخوند سیستانی نام برد.

منبع: عشق سیستو

فرستنده: زهرا شاقوزایی از کانون فرهنگی زنان سیستان

786

سرویس : مقاله
تاریخ : ۱۳۹۸/۷/۱۴ - ۰۶:۱۴
کد خبر: ۴۶۲۳۹۵
 
ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا مقدار عبارت
را در باکس روبرو وارد کنید:
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۵ - ۰۵:۵۹
مسئولیتهای متقابل زن و شوهر در استحکام خانواده
اساس تشکیل خانواده، پیوند دو زوج با جنسیتهای مخالف میباشد که همانندی و تشهابهات میان آن دو، آنها را به ازدواج و زندگی مشترک برانگیخته است.
۱۳۹۸/۱۱/۵ - ۰۵:۵۸
مزایای دمنوش اکالیپتوس و تأثیرات آن
دمنوش اکالیپتوس از برگ درخت اکالیپتوس استرالیا (اوکالیپتوس گلوبولوس) درست میشود. این دمنوش گرم معمولا برای درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده میشود.
۱۳۹۸/۱۱/۵ - ۰۵:۵۶
مرزها را مشخص کنید
وقتی کودکتان وارد مدرسه و اجتماع می‌شود، خیلی چیزها تغییر می‌کند؛ دیگر تنها شما نیستید که دایره واژگان کودکتان را گسترش می‌دهید یا به او رفتارهای تازه را می‌آموزید.
۱۳۹۸/۱۱/۵ - ۰۵:۵۴
مراقبت از دندانهای مصنوعی متحرک
در طول شبانه روز دندانهای مصنوعی متحرک باید برای مدتی از دهان خارج شود تا مخاط دهان که تحت فشار دندانهای مصنوعی هنگام غذا خوردن بوده است، استراحت کند و به وضعیت طبیعی خود باز گردد.
۱۳۹۸/۱۱/۵ - ۰۵:۵۲
مالاریا را چندین گونه از پلاسمودیوم ها تولید می کنند
مالاریا یکی از از ملهک ترین بیماری های انسانی استدر هر سال،حدود سه میلیون نفر-که عمدتا کودک هستند- به علت دسترسی نداشتن به دارو و درمان بر اثر این بیماری می میرند.علایم مالاریا عبارت اند از :لرزشدید،ت...
۱۳۹۸/۱۱/۵ - ۰۵:۵۱
ماساژ
ماساژ روشی است اثر گذار برای رفع اسپاسم‌های شدید، رفع گرفتگی و انقباضات عضلانی و به طور عموم رفع خستگی‌های مفرط که در راستای سلامت بخشی به جامعه کمک می‌کند.
۱۳۹۸/۱۱/۵ - ۰۵:۴۸
گياهان مفيد در آلرژی
افرادی كه دارای طبیعت خشك هستند بیشتر دچار حساسیت فصلی می‌شوند. آلرژی فصلی یكی از شایع‌ترین آلرژی‌ها است كه با التهاب مخاط بینی همراه است. این مشكل اگرچه خطرناك نیست، ولی بسیار دردسرساز است و متأسفا...
۱۳۹۸/۱۱/۵ - ۰۵:۴۷
گیاهان با خواص روان گردانی و خلسه آوری
شوید گیاهان مخدر و روان گردان حل کننده است. هر چند میوه کوریاریا در بیشتر مناطق سمی تصور می شود اما بعضی از مردم اکوادور دانه ها را می خورند.(نوعی احساس پرواز به وجود می آورد)
۱۳۹۸/۱۱/۵ - ۰۵:۴۵
طرز تهیه کیک هویج و دارچین
مواد لازم: آرد ............. 2پیمانه (250گرم)، تخم مرغ ....................4عدد، روغن مایع .................3-4 پیمانه، بیکینگ پودر ............1 قاشق مربا خوری، جوش شیرین.........یک دوم قاشق چایخوری...
۱۳۹۸/۱۱/۵ - ۰۵:۴۴
کیک سیب
مواد لازم : آرد سفید : 2 لیوان شکر : نصف لیوان تخم مرغ : 2 عدد سیب رنده شده : یک لیوان وانیل : نصف قاشق چایخوری بیکینگ پودر : یک قاشق چایخوری جوش شیرین : یک قاشق چایخوری گردوی چرخ کرده : نصف ...

پربننده ترین ها

پر بحث ترینها

۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۱۰:۲۴
فرمانده قرارگاه شهید هراتی:
ما توانستیم هیبت آمریکا را با انتقام خون شهید سلیمانی بشکنیم
۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۰۶:۵۹
کارگاه آموزشی آیین همسرداری در چابهار برگزار شد
یکی از عوامل مهم در تحقق عشق و محبت میان همسران بیان و اظهار آن است.
۱۳۹۸/۱۱/۱ - ۱۰:۴۳
فرماندار خاش: اسماعیل آباد دارای ظرفیت و پتانسیل بالایی است که در توسعه منطقه می تواند به خوبی نقش آفرینی کنند
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی زنان بلوچ از خاش، پیش از ظهر امروز دیدار مردمی و ملاقات چهره به چهره فرماندار خاش به اتفاق مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان با مردم در محل مسجد جامع اسماعیل آباد ا...
۱۳۹۸/۱۱/۱ - ۱۰:۱۸
همایش بانوان سیستانی با محوريت نقش بانوان در مقابله با جریانات تکفیری و افراط گرایی + تصویر
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی زنان بلوچ از زابل، همایش مقام و منزلت بانوان سیستانی با محوريت نقش بانوان در مقابله با جریانات تکفیری و افراط گرایی صبح امروز 30 دی ماه 98 ، با حضور سردار آبسالان فرمانده ...
۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۱۰:۰۴
کارگاه آموزشی توانمندسازی بانوان بلوچ در شهرستان ایرانشهر برگزار گردید
توانمندسازی زنان بلوچ از جمله مؤلفه‌های مهم در توسعه پایدار است. برخی از زنان بلوچ قربانیان اصلی در مواردی چون فقر، خشونت، عدم برخورداری از تغذیه، بهداشت مناسب هستند، از این رو توجه به بهبود موقعیت ا...
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۰۹:۴۴
اقدام زیبای اساتید دانشگاه آزاد نیکشهر
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی زنان بلوچ از نیکشهر، تمامی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی نیکشهر یک روز حقوق خود را برای کمک به سیل زدگان اختصاص دادند و تعدادی از اساتید حق التدریس نیز کل حق الزحمه ت...
۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۰۷:۳۰
حملات جنگنده‌های ائتلاف سعودی به صنعا و صعده
منابع یمنی از حمله مجدد جنگنده‌های ائتلاف متجاوز عربی به مناطقی در استان‌های صنعا، صعده و الجوف خبر دادند.
۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۰۷:۲۷
آکسفام: میلیاردرها ثروتمندتر از ۶۰ درصد جمعیت جهان هستند
سازمان خیریه بین‌المللی آکسفام در گزارشی در خصوص توزیع ناعادلانه ثروت در جهان اعلام کرد، در یک دهه گذشته تعداد میلیاردرهای جهان دو برابر شده و ثروت این میلیاردرها از ثروت ۶۰ درصد جمعیت جهان بیشتر شده ...
۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۰۷:۲۰
عقب‌نشینی معترضان لبنانی از محل درگیری با نیروهای امنیتی/ ۱۴۵ زخمی در شب دوم اعتراضات
معترضان لبنانی پس از حدود پنج ساعت درگیری با نیروهای ضد شورش و مجروح شدن ده‌ها تن در نهایت ناگزیر به عقب‌نشینی از محل درگیری در مقابل ورودی پارلمان کشورشان شدند.
۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۰۶:۴۳
نوجوان و ارتباط با اعضای خانواده
هنگامی که کودکی پای به دوره نوجوانی می گذارد یکی پس از دیگری بندهای وابستگی به خانواده را جدا می سازد و تفاوت فاحشی میان نسل خود و نسل والدینش می بیند که چنانچه اختلاف سنی بین والدین و فرزندان بیشتر ...