وبسایت خبری
امروز: سه شنبه ۴ تیر ۱۳۹۸
بیماری مهر طلبی چیست و این افراد چه ویژگی هایی دارند؟
افرادی که دائما به فکر پیدا کردن راههایی برای راضی کردن دیگران از خود هستند مبتلا به بیماری مهرطلبی می باشند که اعتیاد آور است و مشکلات زیادی در زندگی این افراد به وجود می آورد.

به گــزارش سرویـــس مقــالات زنان بلوچ:

بعضی افراد مهر طلبند،آنها می خواهند دیگران را از خود راضی نگه دارند.

راضی کردن مردم به هر قیمتی بسیار ناخوشایند و آسیب رسان است،در حالیکه در اکثر موارد راضی کردن اشخاص مفهوم خوبی به نظر می رسد و یکی از صفات شخصیتی مطلوب در افراد شناخته می شود.

راضی کردن دیگران مشکلات فراوانی را برای بسیاری از افراد ایجاد می کند و یک بیماری محسوب می شود که وسواسی،اضطرارگونه و اعتیادآور است.

در این بیماری شخص برای راضی کردن دیگران باید هر کاری انجام دهدکه معمولا به زیان او تموم می شود و معتاد به تأیید و تصدیق آنهاست و همین اجبار دردهای روحی و مشکلات زیادی را برای بیمار و زندگی او ایجاد می کند.

ویژگی های افراد مبتلا به بیماری مهر طلبی

فردی که مهرطلب است و می خواهد اغلب اوقات دیگران را از خود راضی نگه دارد،برای این کار ابتدا به راضی کردن دیگران می اندیشد و از قالب های فکری استفاده می کند که منطقا نادرست و مخرب هستند و از طریق ایجاد افسردگی، اضطراب، سرزنش خود و حتی ایجاد احساس گناه به فرد آسیب می رسانند.

اندیشه های فرد مهرطلب پردازش معیوبی دارد که روی احساس و رفتار او تأثیر می گذارد.

مهر طلبی در روانشناسی

به عنوان مثال فرد برایش مهم است که برای همه خوب و خوشایند باشد و دیگران هم او را خوب بدانند چون عمیقا معتقد است که اگر خوب و خوشایند باشد مهر ومحبت دیگران را بدست می آورد و در برابر خشم،عداوت،بی انصافی و انتقاد دیگران از خود مراقبت می کند و صدمه نمی بیند.

این سبک شناخت باعث می شودکه اگر کسی فرد مهرطلب را خوب نداند و او را تأیید نکند فرد خود را سرزنش کند چون علت این رد شدن را خوب نبودن خود به اندازه کافی می داند که همین می تواند باعث افسردگی یا اضطراب شود.

افراد مهرطلب و افرادی که فکر آنها دائم مشغول پیدا کردن راههایی برای راضی کردن دیگران است افکار سمی و مخربی دارند.

افکار سمی و مخرب افراد مهر طلب

    من باید خوب و خوشایند باشم و هیچوقت نباید کسی را نادیده بگیرم یا احساساتش را جریحه دار کنم.

    همیشه دیگران مقدم هستند بر خودم و خواسته ها و نیازهایشان بر خواسته ها و نیازهای خودم اولویت دارد.

    حق ندارم با مطرح کردن ناراحتی ها و مسائلم دیگران را ناراحت کنم و همیشه باید شاد باشم.

    من وظیفه دارم همه را حمایت کنم،به آنها کمک کنم و نباید کسی را از خودم ناامید کنم.

    هیچوقت نباید به کسی نه بگویم،بلکه همیشه باید به دیگران و خواسته هایشان جواب مثبت بدهم.

    اگر نتوانم رضایت دیگران را جلب کنم پس خوب و دوست داشتنی نیستم.

افکار افراد مهر طلب

این افکار مخرب دائم در ذهن مهرطلب ها مرور میشوند و نمی گذارند دست از راضی کردن دائمی دیگران بردارند.

بیماری مهرطلبی بیماری است که فرد در آن همیشه می خواهد دیگران را از خود راضی نگه دارد و تأیید و محبت آنها را بطور دائم می طلبد.

افراد مهرطلب برای خودشان بایدها یا اجبارهای ذهنی و نبایدهایی دارند که باعث می شود خود را مجبور کنند دیگران را از خود راضی و خشنود نگه دارند.این بایدها و نبایدها مخرب هستند و با آگاهی پیدا کردن از آنها و تلاش برای تغییر آنها می توان به گونه ای با بیماری مهرطلبی مبارزه کرد و در جهت بهبود آن قدمهای مؤثری برداشت.

نمونه هایی از بایدها و نبایدهای مخرب رفتار افراد مهر طلب

    دیگران باید به خاطر خدماتی که به آنها ارائه می دهم و رفتار خوبی که با آنها دارم،مرا تأیید کنند،با من مهربان باشند،قدر مرا بدانند و از من تشکر کنند.

    دیگران هرگز نباید از من عصبانی شوند،نباید از من انتقادی کنند،نباید مرا برنجانند و نباید مرا ترک کنند چون من با تمام وجودم تلاش می کنم مطابق میل و خواسته آنها رفتار کنم و برای خشنود کردن آنها همیشه تلاش کرده ام.

گرداورنده:فریبا نارویی از کانون فرهنگی نان سیستان

  دکتر ندا رحیمی روانشناس

کد کاربر ثبت کننده : 786

 

سرویس : مقاله
تاریخ : ۱۳۹۸/۱/۲۰ - ۰۴:۰۹
کد خبر: ۴۵۶۶۹۷
 
ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا مقدار عبارت
را در باکس روبرو وارد کنید:
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

۱۳۹۸/۴/۳ - ۰۸:۰۰
دیدار فرماندار با شهردار و اعضای شورای اسلامی خاش
فرماندار خاش: مسئولین هر بخشی خادمان مردم هستند.
۱۳۹۸/۴/۳ - ۰۷:۵۹
کارگاه آموزشی مهارت برقراری ارتباط موثر برگزار شد
کارگاه آموزشی "مهارت برقراری ارتباط موثر" با حضور 50 نفر از کارکنان دستگاه های اجرایی در سالن همایش های فرمانداری شهرستان ایرانشهر برگزار شد .
۱۳۹۸/۴/۳ - ۰۷:۵۶
دیدار فرماندار با مدیران حوزه جهاد کشاورزی
فرماندار خاش: تمام تلاش مسئولین باید در راستای رفع مشکلات مردم و در کسب رضایت مندی آنان باشد.
۱۳۹۸/۴/۳ - ۰۷:۴۸
دیدار فرماندار نیکشهر با پرسنل فرمانداری و بخشداری مرکزی نیکشهر
فرماندار شهرستان نیکشهر با پرسنل فرمانداری و بخشداری مرکزی دیدار و گفت و گو کرد ....
۱۳۹۸/۴/۳ - ۰۵:۴۸
راه بوجود آمدن سر خوشی
طناب زدن فقط برای بدن ساز ها یا کسانی که به خاطر بیماری قلبی باید ورزش کنند مناسب نیست بررسی ها نشان داده که طناب زدن مقداری زیادی اندروفین در بدن آزاد می کند . اندروفین هورمونی است که موجب بوجود آ...
۱۳۹۸/۴/۳ - ۰۵:۴۶
طلاق چه پیامدهایی برای زن و مرد دارد؟
مردم اعتقاددارند که دراین دوره های عاطفی که احساس ضعف می‌کنند وقادر به درست فکرکردن نیستند، سیستم دفاعی وکلای طلاق و دادگستری نیزمشکلات آنهاراحل میکند بعضی از افراد همچنین معتقد هستند که استخدام یک...
۱۳۹۸/۴/۳ - ۰۵:۴۴
طرز تهیه کامل “ذرت مکزیکی” با طعمی فوق العاده بی نظیر
یک “ذرت مکزیکی” فوق العاده خوشمزه را با دستور تهیه پر از قارچ و سس خوشمزه می توان تهیه نمود.
۱۳۹۸/۴/۳ - ۰۵:۴۲
صبحانه سالم برای کودکان
جالب است بگوییم در چند ماه اول زندگی شیر مادر تنها غذای کودک است. غذایی که ۵۰ درصد آن چربی است ولی نه تنها باعث بیماری کودک نمی شود که او را قوی می کند. نکته دوم این که ۷۰ درصد مغز از چربی تشکیل شده ا...
۱۳۹۸/۴/۳ - ۰۵:۴۱
تاکوی چدار و تخم مرغ
مواد لازم : نان ترتیلا : 2عدد، سس سالسا : 1 قاشق، پنیر چدار کم چرب و رنده شده : 2قاشق غذاخوری،تخم مرغ همزده : 1عدد،روغن مخصوص سرخ کردنی : 1 قاشق مرباخوری

پربننده ترین ها

پر بحث ترینها

۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۰۸:۳۴
مزایا و معایب نوشیدن قهوه
قهوه یکی از نوشیدنی های خاصی است که می تواند در تمام لحظات روز یا بعد از هر غذایی صرف شود. البته بعضی این نوشیدنی را فقط گاهی اوقات و در شرایطی خاص مصرف می کنند.
۱۳۹۸/۳/۲۹ - ۰۹:۰۵
ایران از آمریکا خواست به حضور غیرقانونی خود در سوریه پایان دهد
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر تمامیت ارضی و حاکمیت دولت سوریه از آمریکا خواست تا به حضور غیرقانونی خود در این کشور پایان دهد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۰۷:۵۳
کوهستانهای باشکوه جهان
ورزش کوهنوردی در سال 1760 متولد شد، زمانی که دانشمندی جوان اهل ژنو به نام هورس بندیکت دو سوسور مبلغی پول به عنوان جایزه برای اولین کسی تعیین کرد که به بالای کوه مون بلان، بلندترین قله اروپا، برسد. و...
۱۳۹۸/۳/۳۰ - ۰۶:۵۰
علت سانسور سعودی درباره ۲ انفجار جده؛ عصبانیت از ولیعهد یا اختلافات در داخل سلطنت
سکوت عربستان درباره انفجار دو خودرویی که ماه ژوئن در جده رخ داد، جنجال گسترده‌ای در میان تحلیل‌گران سیاسی به راه انداخته است و در حالی که ریاض حرفی از این حادثه نزده و رسانه‌های این کشور هم جزئیات را ...
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۰۸:۳۷
مسدود کردن مزاحمان تلفنی در واتس‌اپ
این روزها علاوه بر اپلیکیشن تلگرام، اپلیکیشن واتس‌اپ نیز به دلیل پشتیبانی از قابلیت برقراری تماس تلفنی، یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها در میان کاربران ایرانی به‌شمار می‌رود.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۰۸:۳۰
کارگاه آموزشی حقوق در شهرستان ایرانشهر برگزار شد
ارث در لغت به معنای مالی است که از شخص متوفی (درگذشته) باقی مانده و در اصطلاح به معنای انتقال دارایی شخص متوفی به بازماندگان است که انتقال اموال و دارایی‌های شخص متوفی به بازماندگان، بدون اراده متوفی ...
۱۳۹۸/۳/۳۰ - ۰۶:۴۸
درخواست حقوق بشری‌ها از آسه‌آن برای حل بحران روهینجا
در آستانه نشست "مجمع کشورهای جنوب‌شرق آسیا" (آسه‌آن) گروه‌های حقوق بشری دیروز (چهارشنبه) از رهبران این گروه آسیایی خواستد تا در رویکرد خودشان نسبت به بحران آورگان روهینجا تجدیدنظر کنند.
۱۳۹۸/۳/۳۰ - ۰۶:۴۶
هشدار نتانیاهو به اعراب نسبت به محک "قدرت ویرانگر" ارتش رژیم صهیونیستی
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به کشورهای عربی نسبت به آزمودن قدرت "بسیار ویرانگر" ارتش این رژیم هشدار داد.
۱۳۹۸/۳/۳۰ - ۰۶:۴۴
گروه‌های مقاومت فلسطین خواهان تحریم کارگاه اقتصادی بحرین
گروه‌های مقاومت فلسطین در غزه بار دیگر خواستار تحریم کارگاه اقتصادی بحرین تحت نظارت آمریکا شدند.
۱۳۹۸/۳/۲۹ - ۰۶:۲۸
غار اصحاب کهف کجاست؟
داستان اصحاب کهف را همه ما شنیدیم، چند جوان و یک سگ که برای سال‌ها در یک غار به خواب رفتند. کسانی که نمی توانستند دین خودشان را به فرمانروای وقت روم باستان اعلام کنند، به این غار می روند و بعد از سال‌...