وبسایت خبری
امروز: شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸
بیماری مهر طلبی چیست و این افراد چه ویژگی هایی دارند؟
افرادی که دائما به فکر پیدا کردن راههایی برای راضی کردن دیگران از خود هستند مبتلا به بیماری مهرطلبی می باشند که اعتیاد آور است و مشکلات زیادی در زندگی این افراد به وجود می آورد.

به گــزارش سرویـــس مقــالات زنان بلوچ:

بعضی افراد مهر طلبند،آنها می خواهند دیگران را از خود راضی نگه دارند.

راضی کردن مردم به هر قیمتی بسیار ناخوشایند و آسیب رسان است،در حالیکه در اکثر موارد راضی کردن اشخاص مفهوم خوبی به نظر می رسد و یکی از صفات شخصیتی مطلوب در افراد شناخته می شود.

راضی کردن دیگران مشکلات فراوانی را برای بسیاری از افراد ایجاد می کند و یک بیماری محسوب می شود که وسواسی،اضطرارگونه و اعتیادآور است.

در این بیماری شخص برای راضی کردن دیگران باید هر کاری انجام دهدکه معمولا به زیان او تموم می شود و معتاد به تأیید و تصدیق آنهاست و همین اجبار دردهای روحی و مشکلات زیادی را برای بیمار و زندگی او ایجاد می کند.

ویژگی های افراد مبتلا به بیماری مهر طلبی

فردی که مهرطلب است و می خواهد اغلب اوقات دیگران را از خود راضی نگه دارد،برای این کار ابتدا به راضی کردن دیگران می اندیشد و از قالب های فکری استفاده می کند که منطقا نادرست و مخرب هستند و از طریق ایجاد افسردگی، اضطراب، سرزنش خود و حتی ایجاد احساس گناه به فرد آسیب می رسانند.

اندیشه های فرد مهرطلب پردازش معیوبی دارد که روی احساس و رفتار او تأثیر می گذارد.

مهر طلبی در روانشناسی

به عنوان مثال فرد برایش مهم است که برای همه خوب و خوشایند باشد و دیگران هم او را خوب بدانند چون عمیقا معتقد است که اگر خوب و خوشایند باشد مهر ومحبت دیگران را بدست می آورد و در برابر خشم،عداوت،بی انصافی و انتقاد دیگران از خود مراقبت می کند و صدمه نمی بیند.

این سبک شناخت باعث می شودکه اگر کسی فرد مهرطلب را خوب نداند و او را تأیید نکند فرد خود را سرزنش کند چون علت این رد شدن را خوب نبودن خود به اندازه کافی می داند که همین می تواند باعث افسردگی یا اضطراب شود.

افراد مهرطلب و افرادی که فکر آنها دائم مشغول پیدا کردن راههایی برای راضی کردن دیگران است افکار سمی و مخربی دارند.

افکار سمی و مخرب افراد مهر طلب

    من باید خوب و خوشایند باشم و هیچوقت نباید کسی را نادیده بگیرم یا احساساتش را جریحه دار کنم.

    همیشه دیگران مقدم هستند بر خودم و خواسته ها و نیازهایشان بر خواسته ها و نیازهای خودم اولویت دارد.

    حق ندارم با مطرح کردن ناراحتی ها و مسائلم دیگران را ناراحت کنم و همیشه باید شاد باشم.

    من وظیفه دارم همه را حمایت کنم،به آنها کمک کنم و نباید کسی را از خودم ناامید کنم.

    هیچوقت نباید به کسی نه بگویم،بلکه همیشه باید به دیگران و خواسته هایشان جواب مثبت بدهم.

    اگر نتوانم رضایت دیگران را جلب کنم پس خوب و دوست داشتنی نیستم.

افکار افراد مهر طلب

این افکار مخرب دائم در ذهن مهرطلب ها مرور میشوند و نمی گذارند دست از راضی کردن دائمی دیگران بردارند.

بیماری مهرطلبی بیماری است که فرد در آن همیشه می خواهد دیگران را از خود راضی نگه دارد و تأیید و محبت آنها را بطور دائم می طلبد.

افراد مهرطلب برای خودشان بایدها یا اجبارهای ذهنی و نبایدهایی دارند که باعث می شود خود را مجبور کنند دیگران را از خود راضی و خشنود نگه دارند.این بایدها و نبایدها مخرب هستند و با آگاهی پیدا کردن از آنها و تلاش برای تغییر آنها می توان به گونه ای با بیماری مهرطلبی مبارزه کرد و در جهت بهبود آن قدمهای مؤثری برداشت.

نمونه هایی از بایدها و نبایدهای مخرب رفتار افراد مهر طلب

    دیگران باید به خاطر خدماتی که به آنها ارائه می دهم و رفتار خوبی که با آنها دارم،مرا تأیید کنند،با من مهربان باشند،قدر مرا بدانند و از من تشکر کنند.

    دیگران هرگز نباید از من عصبانی شوند،نباید از من انتقادی کنند،نباید مرا برنجانند و نباید مرا ترک کنند چون من با تمام وجودم تلاش می کنم مطابق میل و خواسته آنها رفتار کنم و برای خشنود کردن آنها همیشه تلاش کرده ام.

گرداورنده:فریبا نارویی از کانون فرهنگی نان سیستان

  دکتر ندا رحیمی روانشناس

کد کاربر ثبت کننده : 786

 

سرویس : مقاله
تاریخ : ۱۳۹۸/۱/۲۰ - ۰۴:۰۹
کد خبر: ۴۵۶۶۹۷
 
ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا مقدار عبارت
را در باکس روبرو وارد کنید:
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۰۸:۰۹
غبار روبی مزار شهداي گمنام در خاش
به مناسب روز جوان و میلاد حضرت علی اکبر (ع) غبار روبی مزار شهداي گمنام در خاش برگزارشد.
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۰۸:۰۵
مدرسه یک کلاسه خیری روستای میاندران شهرستان بمپور کلنگ زنی شد
مدیر آموزش و پرورش شهرستان بمپور گفت این مدرسه با پیگیری اعضای مجمع فرهنگ و اندیشه مکران از سوی موسسه مهر آفرین ساخته می شود.
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۰۸:۰۳
شروع عملیات بازگشایی راه های ارتبا‌طی حوزه آبگاه و کوچینک
‌رئیس شورای اسلامی روستای کوچینک از اقدام سریع و همکاری اداره راه و شهرسازی شهرستان نیکشهر نسبت به بازگشایی راه های ارتباطی حوزه آبگاه و کوچینک تقدیر و تشکر کرد
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۰۷:۵۸
جشنواره بازی های سنتی ،بومی و محلی در چابهار برگزار شد
جشنواره بازی های سنتی ،بومی محلی بمناسبت هفته جوان ونیمه شعبان در شهرستان چابهار برگزارشد.
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۰۷:۵۷
بازدید فرماندار نیکشهر از محور ارتباطی نیکشهر - بنت
فرماندار شهرستان نیکشهر در رأس هیأتی از مدیران عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان از محور ارتباطی نیکشهر به بنت بازدید کرد
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۰۷:۵۵
اولین نشست شورای اداری شهرستان نیکشهر درسال 98برگزار شد
اولین نشست شورای اداری شهرستان نیکشهر امروز به ریاست صالحی فرماندار شهرستان نیکشهر در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد .
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۰۷:۴۸
سلام بر مهدی منتقم (عج)
سلام بر جان‌ها، طراوت هستی، شادابی بخش روزگاران ...
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۰۶:۵۵
همکاری های ایران و آذربایجان درحوزه صنعت افزایش می یابد
شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان گفت که این کشور و ایران همکاری های خود را در حوزه صنعت افزایش می دهند.
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۰۶:۵۱
تسلیحات جدید ارتش رونمایی شد
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از 6 دستاورد جدید خود رونمایی کرد.
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۰۶:۴۶
هدیه ویژه دولت به سیل زدگان
حالا که اوضاع و احوال پلدختر با کمک دستگاه های اجرایی و گروه های جهادی به سمت عادی شدن کامل می رود، ساخت خانه برای سیل زدگان در خانه های امن به دغدغه اصلی مسوولان تبدیل شده و دولت قرار است خانوار...

پربننده ترین ها

پر بحث ترینها

۱۳۹۸/۱/۲۷ - ۰۷:۰۹
آماده سازی نمایشگاه توانمندی های دفاعی تیپ 288 زرهی خاش
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی کانون فرهنگی‌زنان بلوچ از خاش به نقل از روابط عمومی تیپ 288 زرهی شهید سلیمان هاشم زهی، یکشنبه ۲۵ فروردین ماه نیروهای تیپ ۲۸۸ در حال آماده سازی نمایشگاه توانمندی ه...
۱۳۹۸/۱/۲۶ - ۰۴:۲۸
آسیاب آبی ریگاره نائین
آشنایی با آسیاب آبی ریگاره نائین- آسیاب آبی ریگاره در محمدیه‌ی شهر نایین به عنوان یکی از شاهکارهای معماری و هنری شهرستان نائین محسوب می‌گردد. این آسیاب با تکنیک و روش کند و به وسعت بسیار زیاد به طول ...
۱۳۹۸/۱/۲۶ - ۰۴:۱۸
خواص شیره و ارده:
در فصل زمستان از مصرف شیره و ارده غافل نشوید!
۱۳۹۸/۱/۲۷ - ۰۴:۴۱
آیا رفتارهای بد فرزندانمان را تشدید می‌کنیم
کودکان راهکارهای لازم برای مدیریت ناراحتی‌ها و دردهای خود را ندارند. ذهن آن‌ها ظرفیت هضم ناامیدی را ندارد و نمی‌توانند خود را آرام کرده و واکنش‌هایشان را کنترل کنند. تنبیه کودکان برای این رفتارها نه‌ت...
۱۳۹۸/۱/۲۶ - ۰۴:۲۳
طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی
سیب زمینی آب پز: ۲ عدد بزرگ، تخم مرغ: ۲ عدد، آرد سوخاری: مقداری،گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم، پیاز ریز شده: ۱ عدد، سیر ریز شده: ۲ حبه،رب گوجه فرنگی: یک قاشق غذاخوری،جعفری خرد شده: ۳ قاشق غذاخوری، نمک و اد...
۱۳۹۸/۱/۲۸ - ۰۷:۰۵
برگزاری جشن میلاد حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان در خاش
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی کانون فرهنگی‌زنان بلوچ از خاش به نقل از روابط عمومی تیپ ۲۸۸ زرهی شهید هاشمزهی، شامگاه سه شنبه ۲۷ فروردین جشن روز میلاد حضرت علی اکبر (ع) به همت تیپ 288 زرهی شهید سل...
۱۳۹۸/۱/۲۵ - ۰۵:۰۷
دستور تخلیه برخی مناطق شهرستان فنوج در پی احتمال وقوع سیل صادر شد
در پی اخطاریه جوی و اعلام مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان، ستاد مدیریت بحران فنوج دستور تخلیه ۶ محله را که در معرض خطر سیل هستند صادر کرد.
۱۳۹۸/۱/۲۹ - ۰۳:۲۸
کالزونه اسفناج و ژامبون
مواد لازم برای خمیر ( برای چهار نفر ) *آرد : 400 گرم، نمک : قاشق چای خوری، خمیر ترش : 30 گرم، آب ولرم : لیتر، روغن زیتون : 3 قاشق غذا خوری...